16 december 2008

Föredömlig journalistik

Morgonens kraftiga jordskalv (vilket min personliga erfarenhet av jag kommer att redogöra för strax) föranledde givetvis Sydsvenskan till att skriva ett litet stycke. Och det gjorde de bra! Snabbt hade de en artikel uppe om vad som egentligen hänt, och som folk kunde kommentera på. Snabbt hade de hittat ungdomar på väg hem från en fest när skalvet drog i gång. Och snabbt har de styrt upp en morgonchatt med en expert på jordskalv. Föredömligt! Lite lokalt, lite experter, lite läsarnas egna historier. Absolut föredömligt.

Den roligaste kommentaren på Sydsvenskan påminner rätt mycket om min upplevelse. Signaturen "Normalt.." skriver:
"Haha,jag skulle gå och lägga mig efter att ha varit på toa,2minuter efter att jag lagt mig kände jag hur hela huset skakade,en stund senare får jag ett sms från min kompis som säger att hans grannar hade ringt på dem och sagt att deras julgran hadde trillat i golvet.Sen kom min syster in i mitt rum och sa att det var ett spöke,hon ville skoja med mig men jag var jätte rädd."

Och för att toppa det här, min egen berättelse:
Jag vaknade av att sängen skakade, men i mitt lätt sömndruckna tillstånd trodde jag att en mördare krupit in under min säng, därav skakningarna, och bara väntade på att få skära hälsenorna av mig sekunden jag svingade mina ben över sängkanten. Låg följaktligen blick stilla och försökte att inte andas ända tills jag fick ett sms av granne som undrade om vårt hus också skakade. Då fattade jag också att vibrationerna i betongen knappast åstakommits av min mördare. Så jag gick upp och insåg att halva grannskapet gjort detsamma. Spännande värre.

Inga kommentarer: