15 juni 2009

Dagens citat

"Alltså hipsterkillar... Lite mjukare än "vanliga" killar, men fortfarande samma gamla patriarkala sätt att lyfta fram andra män främst i samtliga sammanhang förutom när de ska knulla."
Alexander Chamberland.

Ja, ibland funderar jag över varför heteromän bryr sig om att ligga med tjejer. De föredrar ju killar i alla andra sammanhang, både på jobbet och fritiden. Men ska det bli åka av så duger helt plötsligt personen med XX-kromosomerna. Tämligen obegripligt. Varför satsar de inte bara på varandra i stället?

4 kommentarer:

Tung Bui sa...

Det resonemanget fanns med i min B-uppsats :) Vad fan är det med heteromän? Inte minst hetero-hipster-män..

Ida Maria Gunnarsson sa...

Haha.. jaså, är det du som är hjärnan bakom resonemanget! Vad handlade din B-uppsats om? Låter ju skitspännande!

Ja, jag vet inte vad det är för fel på dem. Mer än att något är det. Det är lite som i QAF, du vet när Brian hela tiden säger att det finns två typer av straighta människor: de som hatar en öppet och de som hatar en bakom ens rygg.

På samma sätt verkar det ofta finnas enbart två typer av heteromän: de som föraktar kvinnor öppet och de som gör det med polarna på förfesten.

Tung Bui sa...

Nej jag är absolut inte hjärnan bakom det resonemanget. Tror att jag har pratat med alexander någon gång då det ploppat upp i samtalsämnet när vi visade förakt mot hipsters.

Min uppsats handlade om maskuliniteten i sex and the city och kvinnors motståndspraktik genom sin sexualitet.

Ida Maria Gunnarsson sa...

Men gud vad spännande! jag måste få läsa! Finns den på nätet någonstans?