12 juni 2009

Två artikeltips

Det var en bra Sydsvenskan i dag, tycker jag. Många läsvärda artiklar. Jag kanske inte hoppade högt av reportaget om ettagluttarna som gick på sommarlov, men det hade jag måhända gjort om jag själv haft barn - vad vet jag.

Däremot var reportaget från Iran fantastiskt tankeväckande. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag föddes som kvinna i Sverige och inte där. Tänk att fortfarande i dag så väger en kvinnas ord hälften så mycket som en mans i domstol, hon får inte begära skilsmässa, kan giftas bort från nio års ålder (!) och ärver bara hälften så mycket som en man. Bland annat. (Med det inte sagt att Sverige är himlen på jorden, men det finns ju grader i helvetet och allt det där. Och när man läser reportage av det här slaget kan man inte undgå att tänka på att jag som nioåring lekte med mina kompisar och hade barnkalas med sätta-knorren-på-grisen och grejer, och, tack gud, aldrig behövde tänka en tanke på att någon idiot - som förmodligen skulle varit min egen pappa - skulle gifta bort mig.)

Dessutom innehöll dagens tidning en superbra festivalguide för sommarmusikfestivaler runt om i Europa. Tack Sydis!

Inga kommentarer: