4 januari 2011

Året med eller om kungafamiljen

Jag ramlade över en intressant artikel under eftermiddagen (här). Den behandlar Året med kungafamiljen som som sedvanligt sändes i går. Jag har inte sett programmet själv, men läste redan innan sändningen att varken "skandalboken" om kungen eller Madeleines brutna förlovning skulle ägnas någon större uppmärksamhet.

Detta förvånade mig inte. Men frågan är varför? Vid sidan av Victorias bröllop är dessa två händelser i kungahuset utan tvekan de mest frekvent förekommande kungligt relaterade nyheterna i medierna under året som gått. Borde inte SVT ta upp dem? Ägna händelserna lika mycket uppmärksamhet som de förtjänar - proportionerligt?

Att jag först inte reagerade antar jag beror på hur hjärntvättade vi alla är av vårt statsskick. Kungafamiljen får raljeras över och skojas om, men när det gäller reella frågor, till exempel drottningens förnekande av faderns nazistiska förflutna, lämnas de i fred. Varför?

Jag kan förstå SVT. Programmet om kungafamiljens "arbetsår" sänds årligen. Hade SVT i år valt att göra ett skandalspäckat program hade det kanske inte blivit fler. Vissa av Sveriges undersåtar vill säkerligen inte heller se ett program som handlar om kungafamiljens snedsteg. Men är det verkligen hos dem som SVT bör ha sin lojalitet? Jag tycker inte det. Det går att rapportera på ett värdigt sätt om skandaler utan att bli Hänt Extra. Det borde SVT provat. Nu blir det bara löjligt.

Under ett dylikt program, som dessutom säger sig skildra kungafamiljens arbetsår, borde man dessutom - utan tvekan - ha analyserat hur mycket de de facto arbetar. För om arbetsbördans icke-börda ryktas det också. Sådant får inte "fristående media" blunda för.

1 kommentar:

Richard sa...

Kungen är och förblir ett starkt varumärke.