21 januari 2011

Underhållningsvärde - men varför?

Tv-serien Shameless har varit och är en stor framgång i Storbritannien. Nu har den som bekant kommit i en amerikansk version. Jag har tittat på de två första avsnitten, utan att ha sett den brittiska förlagan. Jag har dock förstått det som att åtminstone de inledande avsnitten är i det närmaste identiska. (Det blir ju gärna så när amerikaner ska göra om - lex Queer as Folk.)

Avsnitten har varit välspelade och underhållande. Men halvvägs in i avsnitt två undrar jag vad i hela friden jag underhålls av. En pappa som är alkoholist, skiter i sina barn, slår sina barn - medan åtminstone några av de sex barnen slåss om små skärvor av uppmärksamhet och kärlek.

Vari ligger egentligen underhållningsvärdet? Jag menar inte att problem som alkoholism inte ska skildras på tv - men att göra lättsam underhållning av det, är det verkligen rätt? Jag vet inte.

Men jag tror att det är få barn som faktiskt vuxit upp på det vis som Shameless skildrar som skulle titta på serien och tycka att den är rolig.

Inga kommentarer: