17 mars 2011

Skaune

I dag var jag med om en skrämmande sak. Jag gick gatan fram och kunde inte undgå att lägga märke till en man som pratade extremt högt i sin telefon. Jag kunde inte förstå vad han sa, utan antog att han pratade något av de typ 100 språk som florerar i Malmö av vilka jag inte förstår ett ord. Trots allt var det omöjligt att inte fortsätta lyssna, eftersom han gick parallellt med mig och snackade så högt att det lätt kunde väckt en och annan döing på kyrkogården på andra sidan av stan. Och efter ett tag kom insikten: den jäkeln snackar skånska! Det var alltså svenska i den värsta avart någonsin. Jag har aldrig hört något liknande. Det var omöjligt att veta var ett ord slutade och ett annat tog vid. Allt jag hörde var vokaler. Och då är jag ändå luttrad från Danmark. Han snackade ta mig fan bredare skånska än damen på Radio ABF i det här klippet.

Inga kommentarer: