31 maj 2009

Sommar och sol och vi har kort, tajt kjol

Nej, jag ska inte skriva om Markoolio. Men hans lilla textrad passade ganska väl in på mina tankegångar. Jag läste nämligen ett några dagar gammal inlägg av Rebecka Bohlin på XX-bloggen, och kom att fundera över hur det kommer sig att så fort sommarvärmen kommer så förvandlas en hel drös kvinnor till flickor. Missförstå mig rätt. Inte bokstavligt talat förstås. Men det har med alla dessa förbannade somriga klänningar och kjolar att göra. Brudar som på våren klätt sig i jeans och Converse (sådana som jag - tjejerna alltså, inte skorna) finner sig plötsligt snegla på något småblommigt med volanger - som just det, ja, liknar den typen av klänningar som vi hade som små. På sommaren vill alla se så där härligt kvinnliga ut och visa bruna ben och dekolletage och hej och hå, medan man alla andra månader på året inte klär sig nämnvärt könsspecifikt. Hur kan det vara så? Har ni något svar?

1 kommentar:

Tung Bui sa...

På sommaren sneglar alla könen på kjolar och klänningar. Att kläder är könsbestämda är en absurditet i sig. And I won't go into that.

Helt galet att en traditionell kjol bara är för tjejer. Men det är OK för killar att bära sarong. Jag menar.. where's the logic here?

Nej jag ska sluta att söka efter något logiskt i klädnormen (heteronormen inräknad).