1 augusti 2009

Komplexa Pride

Jag vågar påstå att gemene man förknippar Pride med paraden. Med glitter och glamour, bögar i hotpants och transor med meterlånga lösögonfransar. Jag vågar påstå att gemene man inte vet ett skit om föreläsningarna och de andra aktiviteterna som Pride-besökarna ägnar sig åt. Och det är just det komplexa med Pride. Mediebilden blir så jäkla party. Fest fest fest, böghångel (alltid bögar) på ett flak och hej och hå. Som att homos var ett eget släkte som är bäst, allra bäst på att festa. Heteron kan inte mäta sig, nej nej. Jag skyller den här mediebilden på heteronormen. I förlängningen på de heterosexuella. Men många heteron vill väl när de utmålar homos på det här viset. De vill visa att de tycker att hbt-personer är precis lika mycket värda som dem själva - bara kanske lite mer party. Men det blir så fel. Det blir så himla fel när Malena Ernman skriver på sin twitter: "Tack alla bögar och flator! Ni är bäst!!!! Ha en härlig parad idag!" Där har vi det. Alla homos är bäst. Alla homos är så jävla party. Precis alla homos går i Pride-paraden. Undrar för övrigt om Malena Ernman tycker att bisexuella, queera och transpersoner är bäst också. Kanske borde fråga.

Här kan ni förresten läsa en krönika som jag skrev om Pride förra året. Jag tycker själv att den fortfarande håller väldigt bra, får jag lov att säga. Man kan ju dock notera att mycket hänt sedan förra året, åtminstone gällande äktenskapslagstiftningen i Sverige och avkriminaliseringen av homosexualitet i Indien. Och det är ju fantastiskt.

1 kommentar:

Tung Bui sa...

Tycker också att de flesta ser paraden som bara en fest när det egentligen är ett stor politisk demonstration med en massa bra budskap i skyltar, banderoller och inte minst i det som folk skanderar. Nog att de har kul samtidigt, men paraden är absolut inte opolitiskt såsom svenska armen lyckades formulera i sin hemsida förra året.