1 april 2010

Jag och danskarna

Herre gud, vilken rolig dag det var att jobba i Köpenhamn i dag. När jag gick från tåget klockan sex i morse var danskarna fortfarande ute och festade. Jag fick väja för en hel del ensamma vandrare som tog den långa vägen hem (det vill säga zick-zack). Och gott om glada danskar kom ut från 7Eleven med nya vodkaflaskor i högsta hugg. Det såg inte ut som att de behövde dem, men visst. Jag och mina kollegor skrattade gott åt danskarnas konstiga beteende. På jobbet i morse var vi först bara tre stycken på plats, vilket fick oss att bli oroliga över att årets aprilskämt var att den svenska redaktionen skulle jobba på skärtorsdagen och inte vara lediga som alla andra. Så var dock inte fallet. Så småningom droppade de andra in. Vi fick lyxlunch också. Läsk på jobbet och allt. Denna lilla påskvänlighet försatte oss alla i ett stadium av flams och trams som inte hade gått över till klockan halv tre då jag gick hem.

För övrigt jobbar jag numera hårt på min danska. Målet är att jag ska tala danska inom två månader (det är Kaspers tidsplan, inte min), vilket dock i dagsläget känns tämligen orealistiskt. Men jag har åtminstone lärt mig ett nytt danskt uttryck i dag: "Skal du have en tudekiks?" Det betyder ungefär samma sak som när skåningarna säger att någon ska "sluta böla". Det vill säga "gnäll inte", för oss från resten av landet. Användbart, aight?

Men nu är det påskledigt. Jag är ensam hemma och ska spendera skärtorsdagen med en påse ostbågar och Gossip Girl. Ljuva liv.

Glad påsk!

Inga kommentarer: