8 december 2010

Hbtq-frågor och nyhetsvärdering

Vissa nyheter är solklara sådana i svensk press. Varför andra inte är det finns det många anledningar till. Faktorer som avgör nyhetsvärdering är många, och kan inkludera den geografiska närheten, kända personers inblandning, en journalists eget intresse eller annat. För mig med ett journalistiskt tankesätt är detta inte konstigt. Men på grund av mina egna intressen förvånas jag trots det ofta över vilka nyheter som inte får några rubriker.

I dag läste jag till exempel att det litauiska parlamentet nästa vecka ska rösta om lagstiftning gällande böter för personer som "förespråkar" homosexualitet. Varför har jag inte sett något om detta i svensk press? Litauen ligger nära Sverige. Lagstiftningen kommer att påverka allt i från invånarnas privata sfär till den offentliga - till exempel undervisningen i skolan. Varför problematiseras inte rollen som hbtq-person i ett land som ligger så nära vårt eget?

Jag har inget svar. Men jag är själv övertygad om att det handlar om saker som hbtq-personers underrepresentation i inflytelserika sammanhang, och om en oförmåga av majoriteten att inse under vilka förhållanden hbtq-personer lever - oavsett vilket land de är bosatta i. Det är tråkigt att sådana här nyheter marginaliseras - tråkigt, ledsamt och helt fel. Byt ut "homosexualitet" mot ett annat ord, mot en annan underordnad kategori i samhället. Hade nyheten fortfarande varit en icke-nyhet i Sverige då?

Läs mer om situationen i Litauen och lagförslaget här.

Inga kommentarer: