17 april 2009

QX

Det är inte så ofta som jag läser QX papperstidning, men i går kväll läste jag, sent omsider, aprilnumret (som kan läsas i pdf här). Jag har reagerat på det förr och gjorde det verkligen nu. Nämligen att QX är en tidning med bra idéer - som tyvärr försvinner bland för många misstag. Ett taffligt genomförande, helt enkelt.

På vissa sidor är redigeringen katastrofal. Det ser ut som att någon lekt med form-funktionen i Paint. Vidare är tidningen bevisligen inte korrekturläst (eller åtminstone inte av någon som kan). Huvudintervjun, den med Alcazar, är rörig och som läsare undrar jag vad artikeln egentligen skulle handla om. För att citera min gamla lärare Stefan Theander: "Hitta vinkeln!"

Och, sist men inte minst, en krönikör (som jag inte vågar nämna vid namn eftersom hon då säkert tror att jag driver en hatkampanj mot henne) som använder sin kolumn till att komma i kontakt med en spermadonator. Kunde varit väldigt underhållande läsning, om genomförandet varit bra. Det är det inte.

QX skulle dessutom tjänat på att försöka sig på en lite mer spännande journalistik än att fråga stjärnskott om huruvida de kysst någon av samma kön eller ej. Kittlande ibland kanske, men inte alltid motiverat och relevant.

QX behövs som tidning, och det är verkligen synd att resultatet blir så mediokert. Men framsidan, med Alcazar i rosa mundering och sex i blickarna, är åtminstone jäkligt snygg.

Inga kommentarer: