19 mars 2009

Så han kan låta

Just nu går det en repris av ett avsnitt av Så ska det låta på tv, som jag tittade på medan jag käkade innan jag nu ska hasta i väg till jobbet. En sanslös tanke slog mig.

Är det ens tänkbart med en kvinnlig programledare för det programmet? Hade programmet funkat om pianisterna varit två kvinnor? Hade Claes Malmberg ändå kommit dit och sjungit "Jag vill ha en egen måne"? Nej, då hade det troligen varit ett tjejprogram. Åh, jag blir galen på hur vårt jäkla samhälle ser ut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det normalt att bli uppretad på reklam? Man ser ju aldrig vanlig reklam där en man prisar blöjor, dammsuger, städar golv, lovsjunger ett tvättmedel osv - Aldrig! Inte undra på att könsrollerna cementeras!!

Ida Maria Gunnarsson sa...

Så sant, så sant. Och så kan man fråga sig varför mammorna (för om man städar är man förstås mamma) är typ 21 år medan deras barn är sju, åtta. En av reklamtv:s stora mysterier.