30 augusti 2010

Jesus loves me, oh yes, he does

I går såg jag äntligen dokumentärfilmen For the Bible Tells Me So, filmen som tar upp det homohat som genomsyrar (den amerikanska) kyrkan. Jag blev otroligt drabbad. Kanske att filmen berör en sådan som jag, med min bakgrund inom kyrkan, på ett annat sätt, men alla borde se den för att få en lektion i medmänsklighet. Gör er själva tjänsten att se den.

Desmond Tutu säger något fint i filmen, nämligen att han inte tror på en gud som säger att någon är sämre än någon annan för att den personen är svart. Inte heller för att personen i fråga är kvinna. Och inte för att personen är homosexuell.

4 kommentarer:

ELISE sa...

*måste se*
Antar att du redan sett Jesus Camp.

Ida Maria Gunnarsson sa...

Nej, det har jag faktiskt inte, men jag kollade upp den på Wikipedia och ska definitivt försöka se den. Tack för tipset!

ELISE sa...

Ja, vill man skrattgråta är det en riktigt bra dokumentär. Kan även ses som lite av en skräckfilm; kristna amerikaner är sjukt obehagliga.

Ida Maria Gunnarsson sa...

Word!