23 augusti 2010

Tankar kring Moderaternas valaffischer

Trots att det inte känns som att det har gått fyra år sedan förra valet, börjar även jag att inse att det snart är dags att rösta igen. Och om jag inte redan hade uppfattat det genom alla miljarder artiklar om valet som jag plöjer på jobbet, så fick jag på hemvägen i dag äran att spana in Moderaternas nya valaffischer, vilka prydde sidan på en av Skånetrafikens spygröna bussar. Där satt han då, Sveriges statsminister Reinfeldt, och försökte övertyga mig om att jag bör rösta på honom. Och några lockar han säkert med sina rådjursögon, men själv blev jag bara fundersam.

Givetvis är det mycket märkligt, och mer än en smula smaklöst, att Moderaterna nu försöker lansera sig som det enda arbetarpartiet. Så alla som röstar på något annat parti är arbetslösa? Pensionärer? Barn? Ett arbetarparti är alltså till för folk som arbetar. Undrar vad de konservativa inom partiet anser om Reinfeldts make-over egentligen..

Hur som helst, det var en parantes. Den stora frågan jag ställer mig är: Vem har gjort den otroligt konstiga loggan med texten "Framåt tillsammans"? (Vilken kan beskådas på Moderaternas hemsida, om ni inte redan sett den.) För det första ser den ut som Pressbyråns logga. Precis så. Det är en pinsam miss. För det andra, varför tvunget putta in ett långt ord i en liten cirkel, så att resultatet inte bara blir svårläst utan hur dumt som helst? Varför välja ett ord som måste särskrivas "Till Sam Mans"? Kom igen, Moderaterna! Är ni verkligen nöjda med det?

Inga kommentarer: