8 oktober 2009

Nobelpris-dags!

Spännande! Vem tror ni det blir? Jag har ju som bekant satsat mina slantar på Joyce Carol Oates, men nu börjar jag mer och mer tro på Amos Oz. Men den riktiga skrällen vore ju om Tomas Tranströmer (äntligen!) fick priset.

Just nu sitter jag och skriver en artikel om kalaset ifråga, och kom att tänka på hur situationen såg ut förra året. Då skrev jag och Mattias Oscarsson den här intressanta artikeln inför utnämnandet. Och när det väl blev känt vem som tagit hem segern, skrev jag så här på min gamla blogg:

"det blev väl bra?
det var väl ett roligt nobelpris, tycker jag. en vit man såklart, men vad annat att vänta? allt annat är ju undantaget som bekräftar regeln och allt det där. tyvärr har jag inte läst något av le clézio, men jag kan glädjande nog säga att jag faktiskt kunde namedroppa en del titlar av honom. inte illa alls. men något som gjorde mig fundersam var att applåderna närapå uteblev när mr engdahl släppte bomben. jovisst, lite spridda skurar liksom, men inte alls som förra året, eller året innan det. jag led också av vanföreställningen att le clézio var ett tämligen okontroversiellt val, och det är det måhända - överallt utom i tyskland vill säga. såhär skriver berliner zeitung om utnämnandet:

"In Deutschland ist Le Clézio wenig bekannt, auch wenn zahlreiche Werke übersetzt wurden. Selbst der Literaturkritiker Marcel Reich- Ranicki musste passen. Er habe sich nie ernsthaft mit diesem Autor beschäftigt, sagte er nach der Preisvergabe der Deutschen Presse- Agentur dpa. Seine Kollegin Sigrid Löffler sprach von einer «einigermaßen bizarren Wahl». Le Clézios Romanen bescheinigte sie «Monotonie und Langweiligkeit». Das habe viele Leser und auch sie selbst immer abgeschreckt, sagte sie dem Sender MDR Info."

(i korta drag: tyskarna känner inte till honom trots att många av hans böcker är översatta till tyska, alla är förvirrade och litteraturkritikern sigrid löffler tycker att det är ett något bisarrt (stavning?) val av svenska akademien. hela artikeln kan ni lyckligt lottade tysktalande läsa här.)

men jag begriper mig då inte på alla här på hemmaplan som ska klaga på utnämningen. ärligt talat alltså, lägg ner tjatet om "folkliga författare". lägg ner tjatet om astrid lindgren. ja, hon har skrivit trevliga böcker, rasmus på luffen är hur gullig som helst, yada yada yada.. men inte fan kan den boken, eller för all del mio min mio, ronja rövardotter eller pippi långstrump hur gärna vi vill det komma upp i samma klass som, säg, camus l'étranger eller lessings debut the grass is singing. släpp det. och dessutom ser jag ingen som helst anledning till att ge priset postumt. ge det till författare i karriären som faktiskt har användning för pengarna, som behöver dem för att skriva. det är en aspekt man sällan tänker på.


nu ska jag lägga mig och läsa så att jag kan bli inspirerad och få ett fint språk och också håva in ett fint pris på min ålders höst.
godnatt!"

Inga kommentarer: