5 februari 2009

Det är inte lätt att vara fobisk

I dag kan jag inte läsa tidningen. Varför? Jo, som de flesta av er säkert känner till har jag en svår fobi för ormar. Så svår att det till och med är jobbigt att skriva det här inlägget, men det är en parantes.

När jag vaknade i morse och skulle hämta in min tidning noterade jag att tidningsbudet återigen bara slängt tidningen lite slarvigt i trappuppgången. Med baksidan uppåt. Och just i dag avslutar Sydsvenskan sin A-del med en rubrik av slaget "Ny jätteorm hittad i [fyll i valfritt ord, själv har jag ingen aning eftersom jag blev skrämd från vettet och givetvis slutade läsa]", samt med någon typ av bild på eländet. Jippi.

Vad göra? Jag funderade på att låta tidningen ligga kvar i trapphuset, men insåg att det knappast var en långsiktig lösning. Jag skulle inte våga gå utanför dörren i dag, eftersom jag inte vågar hoppa över ormen, och i morgon skulle den ligga på samma plats, möjligen täckt av en annan tidning, men fortfarande på samma plats. Inget bra alternativ således.

Så jag tog mod till mig (måste erkänna att det gick lättare eftersom jag skämdes över min uppenbarelse i pyjamas och med håret på alla håll och inte ville stanna kvar i trapphuset längre än nödvändigt) och plockade upp tidningen, snabbt som attan. Det är inte det enklaste när man inte kan röra vid baksidan, ska jag säga er. Men smidig som en vessla lirkade jag ut B-delen, medan övriga delar fick gå direkt i pappersinsamlingen. Här tar vi det säkra före det osäkra. Och jag får ju i alla fall läsa kulturdelen!

Mest negativt är givetvis att jag nu, på grund av den här nyheten, inte vågar gå in på några nyhetssajter - och verkligen inte vågar titta på nyheterna på tv. En dag helt utan nyheter med andra ord. Ja ja, inget att göra åt.

Inga kommentarer: