12 februari 2009

Viktigt meddelande

I går tittade jag på den där realityshowen om ett sjukhus som Kanal5 sänder, Hopkins eller något åt det hållet tror jag att den heter. Den är ganska trevlig på ett sjukhusaktigt sätt. När jag satt och tittade så kom jag att tänka på en diskussion som jag hade med min gamla journalistklass på en fest nyligen. Vi pratade organdonation, och jag blev förvånad över hur många som inte var anmälda i donationsregistret - eller för den delen hade tagit ställning alls. Det är ju så himla viktigt! Jag anmälde mig på högstadiet någon gång och jag har bara gjort vissa ändringar efter det. Till exempel vill jag numera inte donera mina ögon och/eller min hud. Det kanske låter löjligt att tjuvhålla på sitt skinn när man nu ändå är död (vad ska jag med det till, kan man ju fråga sig) men av någon anledning känns det bäst så. Allt annat kan de få. Bara till att plocka.

Var vill jag komma med det här? Gå in och registrera er i donationsregistret! Det är superenkelt att göra det på webben genom den här länken.

Jag vet att somliga tycker att det är obehagligt att tänka på döden i allmänhet och sin egen död och gud vet allt, och därför inte vill ta ställning till om någon annan ska få ta över ens hjärta när man själv kastat in handduken. Men det är så viktigt! En vacker dag är det man själv som ligger där och behöver en ny njure, och då kommer man att förbanna de som var för ego för att tänka på att andra kan få ut något bra av att man själv dör i förtid. Så är det.

Inga kommentarer: