21 februari 2009

Välkommen till Malmö

I Skåne är allt lite annorlunda. Skylten nedan sitter på Netto vid Värnhem. Hiskeligt kul!


Här har man verkligen utgått från att skåningar är riktigt jävla dumma i huvudet. Härlig inställning!

Själv blir jag nästan lite sugen på att citera Advance Patrol-klassikern "Välkommen till Malmö":
"Vi rullar på r:en varje dag här i söder, oj va vi är bra
Ingen annanstans släpper man loss som oss varje dag
Än i Malmö
Träffa töserna, pågarna, välkommen till Malmö
Vi har det bra, så ska det va, välkommen till Malmö
Vi har det ni behöver, AP tar över, och vi kommer från Malmö
Här säger vi naj, här säger vi jo
Ingen annanstans släpper dom loss som oss varje dag ´
Än i Malmö"
En fantastisk text. Verkligen.

Min favorithistoria om skåningar och mjölk utspelade sig dock för uppskattningsvis sex, sju år sedan. En riktigt skånsk dam ringde in till ett ring-in-program. Hon kunde vinna 10 000 kronor, om jag inte missminner mig. Frågan löd:
- Vad heter Sveriges största mejeriföretag?
Damen tänkte länge och väl, och bräkte sedan fram:
- Kan det va' Skånemejerier?
Stockholmstjejen som agerade programledare tittade medlidsamt in i kameran och sa det som var självklart för alla andra:
- Nej, tyvärr, det var Arla vi var ute efter.
Ridå.

Only in Skåne, vänner. Only in Skåne.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Men antar dom inte att alla som inte är skåningar är dumma i huvvet? Eller är det för att Netto har Arlas sortimet? Är det jag som är dum i huvvet?

Ida Maria Gunnarsson sa...

Netto kör på Arla, eller ofta i alla fall. Om jag inte är helt snurrig. Och det kan man ju förstå att det är förvirrande för skåningsstackarna.

Ida Maria Gunnarsson sa...

Och jag bara älskar särskrivningen! Dessutom är det omöjligt att inte tilltalas att de gått till sådana tydlighetsextremer att de tagit till det matematiska språket. Så himla pedagogiskt.

Anonym sa...

Jag hade älskat en sådan guide när jag flyttade till Lund. På mitt Netto hade de Skånemejerier och jag kan nog inte räkna antalet gånger jag köpte fel... Fast jag hade behövt en hemma också, för att inte ta den röda lättmjölken till lussekatterna. Antar att det gör mig till korkad smålänning :) Men jag tyckte å andra sidan att skåningarna var korkade som tvunget måste ha egna färger. Hemskt onödigt!