18 februari 2009

Med anledning av föregående inlägg

Ja, jag vet att jag använder "de" och "dem" fel. Jag kan helt enkelt inte lära mig när man ska skriva vad. Snart struntar jag i vilket och använder konsekvent "dom" i stället. Vilken lysande journalist, tänker ni.

Själv tröstar jag mig med att jag delar just den här grammatikblindheten med uppskattningsvis 90 procent av Sveriges befolkning, troligen inklusive alla mina gamla svensklärare - eftersom de (dem?) aldrig lärde mig rätt. När man tänker efter är ju alltihop faktiskt deras fel.

4 kommentarer:

Anonym sa...

vi har ju haft samma lärare och jag är stenhård när det kommer till de och dem!

Ida Maria Gunnarsson sa...

Lisa, är det du? I så fall snackar du bara skit!

Anonym sa...

visst är det jag, och jag ÄR faktiskt de/dem-fascist. hatar dom! dom är för domstolar och domherrar. punkt.

Ida Maria Gunnarsson sa...

Och domer? Som i kyrkor alltså? Det finns en bok som heter "Dom", som låter en spekulera i om författaren menar dom (som i de/dem), dom (som i straff) eller dom (som i kyrkor). Fantastiskt!