21 februari 2009

Underbara SVT

Jag älskar att SVT äntligen har fått rejäl fart på SVT Play. Det är helt fantastiskt och ganska ovärderligt en kväll som denna när det enda sevärda på tv är en film med Hugh Grant som jag sett uppskattningsvis ettusen gånger. Och har läst boken. (En parantes. Heter det "ettusen" eller "ett tusen"? Alternativ 1 ser lite rumphugget ut på något vis, medan alternativ 2 ser ut som en klassisk särskrivning. I sällskapsspelet Så det kan låta vet jag att de skriver ihop det. Eller åtminstone skriver de ihop "tiotusen". Hur jag vet det? En gång fick en gammal gymnasiekompis den där kategorin där man får välja tre siffror och får tre ord i utbyte, och därefter ska gissa låten. Hon fick ordföljden "tiotusen röda rosor", men opponerade sig mot att det blivit fel eftersom hon fått fyra ord. Min vän, som läste frågan, förklarade att hon visst bara fått tre. Varpå respondenten återigen kraftigt ifrågasatte det genom att säga: "Men vadå? Är 'rödarosor' ett ord?" Som sagt, en parantes.)

Det roligaste med SVT Play är dock (nog) att man kan se Helgmålsringning där. Undrar hur stor efterfrågan är? Det har jag i och för sig spekulerat i tidigare.

PS. Är inte "helgmålsringning" ett superkonstigt och omodernt ord? Vet man ens vad det betyder? Varför inte något klassiskt och inarbetat som tv-gudstjänst? Kanske borde skriva till SVT och föreslå det.

Inga kommentarer: